
Op deze pagina een verslag van de afgelopen week gehouden “Internationale Vierdaagse Afstandsmarsen Nijmegen”. De berichtgeving is eerder gepubliceerd op de regiments sociale media Facebook en Instagram.
(In de tekst zijn links naar foto’s verwerkt)
Dag 1, Blauwe Dinsdag, “Dag van Elst“
De 105e editie van de Nijmeegse Vierdaagse is vanmorgen om 04:00 uur van start gegaan. Deze wandelmars is officieel het grootste meerdaagse wandelsport evenement ter wereld. Er doen dit jaar 43.400 mensen uit meer dan 73 landen mee. Ruim 3500 lopers haalden maandag hun startbewijs niet op.
We wensen alle regimentsgenoten die deelnemen heel veel plezier en succes toe op de ‘Blauwe dinsdag’ ofwel de Dag van Elst. De Vierdaagse Route van de dag van Elst brengt de wandelaars via de Waalbrug door De Betuwe. De dag van Elst komt langs Lent, Bemmel, Elst. Huissen, Arnhem, Valburg en Oosterhout en weer terug over de Waalbrug naar de finish.
Dat alles gadegeslagen door de 1 PK’s van de Bereden Politie, ze onderkennen de cavalerie-vrienden al van verre.
Dag 1 zit erop. Ronald van Dort was de eerste die binnen kwam vandaag zij het wat later dan hij gewild had. Het is zijn 4e keer. Ook andere regiments-genoten liepen mee maar deze zijn tot dusver – zoals verkenners doen – zien zonder gezien te worden 😉 (toch van Jurgen zijn “onderdanen” op de foto)
Ronald: ‘Je wordt helemaal gek van die safety car’. Hij was weliswaar als eerste binnen op de Wedren, op de eerste dag van de Nijmeegse Vierdaagse. Maar niet op het tijdstip dat hij graag had gewild. Ronald van Dort, die beide benen verloor door een bermbom in Afghanistan, zou het liefst zo’n 14 kilometer per uur halen in zijn rolstoel, maar moest door een safetycar, iets nieuws deze editie, steeds inhouden.
Verder is Van Dort te spreken over de eerste van vier hordes die hij vandaag genomen heeft. ,,Het is natuurlijk lekker weer. Wel fris vanmorgen, en omdat ik geen tempo kon maken, had ik het ook wat kouder. Morgen neem ik een vestje mee.” Een positieve keerzijde van de safetycar is er ook, doordat rolstoelers en snelle lopers achter die wagen moeten blijven: ,,Ik heb nog nooit zo veel gepraat tijdens de Vierdaagse.”
Er lopen 6222 militairen mee uit 31 landen, de meesten gelegerd op tentenkamp Heumensoord. De ruim 37.000 civiele deelnemers komen uit 71 landen.
Lees hieronder verder hoe de andere drie dagen verlopen zijn!
Dag 2, Roze Woensdag, “Dag van Wijchen“
De lopers zijn inmiddels weer op pad op de tweede dag van de Nijmeegse Vierdaagse. Een militair en een rolstoeler (Ronald van Dort die in 2018 aan zijn eerste Vierdaagse meedeed) kwamen gisteren kort na elkaar voor 10.00 uur als eerste over de finish aldus de kranten. De eerste uitvaller was er al na 3 kilometer, dus de Waalbrug heeft die niet eens gehaald!
Van de 43.363 lopers die gestart waren en onder meer Elst, Arnhem, Bemmel en Lent aandeden zijn er 732 wandelaars die de handdoek in de ring gooiden op de route. Vandaag, “Roze woensdag” of ‘de Dag van Wijchen’ trekken onze regimentsgenoten, waaronder ook oud regimentsadjudant Johann Breukelman, door het Land van Maas en Waal.
Na vier dagen ontvangen de volhouders een Koninklijke medaille die militairen ook op hun uniform mogen dragen. En ook vandaag wensen we alle deelnemers veel plezier en succes!
Het is in de statistieken de dag met de meeste uitvallers, doordat ook alle uitvallers worden meegeteld die nog net de eerste dag hebben voltooid, maar toch op woensdag besluiten om maar niet meer van start te gaan.
Op de roze Woensdag bij de Nijmeegse Vierdaagse is het warm, heel warm. Dat veroorzaakt dat er in de ochtend in Wijchen al ruim 300 behandelingen nodig zijn tegen blaren. Naast regimentsgenoten Johann en Jurgen is ons ter ore gekomen dat ook ritm Josse met vriendin, adjudant Jaap en enkele collega’s van 42BVE meelopen.
De Vierdaagse-organisatie heeft 4 militairen gediskwalificeerd. Ze bleken onvoldoende bepakking bij zich te hebben waarom ze ook maar 40 in plaats van 50 kilometer hoeven te lopen. Drie Amerikanen en een Brit hadden onvoldoende kilo’s bij zich. Alle afstanden van de vierdaagse zijn ook gemeten.
De safety car maakte ook op de tweede dag de tongen los in Nijmegen. Die auto mag niet worden ingehaald door snelle wandelaars en rolstoelers. De wagen rijdt voor de troepen uit om gevaarlijke situaties te voorkomen.
Een van de rappe rolstoelers, regimentsgenoot Ronald van Dort, heeft vandaag wel gemerkt dat de kritiek van gisteren op de veiligheidsauto succes heeft gehad. “Hij is wat sneller gaan rijden. Want ik heb minder snelle wandelaars in de buurt van de auto gezien.” Daardoor waren er waarschijnlijk geen situaties zoals gisteren, toen een wandelaar de auto inhaalde en het risico liep om gediskwalificeerd te worden. “Nee, vandaag wilde niemand er voorbij”, vertelt Van Dort.
Ondanks de woede realiseren de lopers ook dat de safety car voor veiligheid zorgt, zegt Roland van Dort. “Ik vind het wel een veilige situatie zo. Laat die auto maar 10 kilometer per uur rijden, dan is het goed.”
Hij en andere rolstoelers hebben een verzoek aan de safety car: “Morgen met de Zevenheuvelenweg hebben we gevraagd of de auto wel wil blijven doorrijden als wij omhoog moeten. Dan gaan wij niet zo hard, maar als we de heuvel af gaan wel. Dus dan hopen we dat de auto al een stukkie vooruit is.” Uiteindelijk hebben om 17:00 uur 40.843 lopers de finish op tijd gehaald, 1800 zijn uitgevallen of niet gestart.
Dag 3, Donderdag, “Dag van Groesbeek“
Donderdag kenmerkt zich als de Dag van Groesbeek met de Zevenheuvelenweg. De deelnemers komen via Malden, Mook en Milsbeek richting het militair historische terrein ‘Klein Amerika’ waar 79 jaar geleden, op 17 september 1944 de 82e Airborne Divisie landde voor Operatie Market Garden. Op maandag werd er op de Canadese begraafplaats aan de Zevenheuvelenweg al een militaire herdenking gehouden. Hier liggen 2.617 militairen van het Britse Gemenebest begraven die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn gesneuveld.
Volgens sommige buitenstaanders en de media is het de zwaarste dag, maar daar is bijna geen enkele wandelaar het mee eens. Wel de leukste dag, vooral door de heuvels aan het einde van de route. Het is overigens nog geen wandelaar gelukt om ook daadwerkelijk Zeven Heuvelen te ontdekken tijdens het wandelen. De 50 kilometerlopers en de militairen maken bij Milsbeek een extra lus waarbij eerstgenoemden ook Gennep en Ottersum aan doen. Van Groesbeek gaat de route via de Zevenheuvelenweg naar Berg en Dal en vandaar terug naar Nijmegen.
Lkol Harry is inmiddels ook gespot naast de in eerdere berichten genoemde Borelianen die aan de 105e editie deelnemen. We wensen ook vandaag alle deelnemers weer plezier en succes en als extra tip: “Vergeet niet te genieten van alles wat Nijmegen je te bieden heeft!“
Doe jij mee aan deze 4-Daagse of heb jij leuke Boreel-Vierdaagse foto’s? Mail je verhaal of foto’s naar: webmaster@huzarenvanboreel.nl Op vrijdag worden alles foto’s en verhalen samengevoegd in een artikel op onze regimentswebsite.
Op de bijgaande leuke foto’s; o.a. ontvangen van ritmeester Mac met zowel Boreel als Catharina-Amalia in Groesbeek, onze oud RA Johann die tussen de prestaties ook het vochtgehalte op pijl probeert te houden, de laarzen van Jurgen die hopelijk nog een dag volhouden, met kolonel Fulco die samen met dochter Lieve loopt gaat het ook goed, de Vega tomatensoep, kaasbroodjes en fris op de rustplaats van Nix, en adjudant Jaap met dochter Beau. Hopelijk sturen jullie er meer!
Donderdag was het doordouwen. Het was druk en gezellig op de route.
Halverwege de Zevenheuvelenweg zijn veel ‘mannen en vrouwen in uniform’ bij de Canadese militaire begraafplaats even gestopt om een eerbetoon te brengen aan de in de Tweede Wereldoorlog gesneuvelde militairen.
Militairen van het 105 Geniebataljon van Defensie oefenden donderdag alvast de brugslag bij Cuijk van de befaamde pontonbrug door het leggen van achttien drijvende platforms (pontons) over een lengte van ongeveer honderd meter.
Vrijdagochtend in alle vroegte doen ze dat nog een keer, zodat vele duizenden deelnemers aan de Nijmeegse Vierdaagse veilig van Cuijk via Middelaar naar de finish in Nijmegen kunnen lopen.
Omdat regimentsgenoot Roland van Dort meestal te vroeg was en de pontonbrug nog niet gesloten, werd hij in het verleden door een speedboot van de genie overgezet; of dat dit jaar gaat gebeuren – hij moet immers achter de safety car blijven – is ons niet bekend.
Vanmorgen starten of finishten voor deze 3e dag 1354 mensen minder dan gisteren; dat betekent dat er uiteindelijk nog 39.489 deelnemers over zijn die vanmiddag op tijd de eindstreep haalden. Zij kunnen morgen bij hun intocht op de Via Gladiola naar het felbegeerde Vierdaagse-kruisje uitkijken.
Update:
Wachtend op de sluiting slaat hij de werkzaamheden van de pontonniers gade.
Ronald van Dort zal later op de dag als eerste deelnemer de finish halen in Nijmegen
Foto’s: kpl1 (bd) Joan Plaatsman
Dag 4, Vrijdag, “Dag van Cuijk“
De dag van de Via Gladiola. Het legioen wandelt naar het zuiden, trekt in Cuijk over de speciaal voor hen door onze genie collega’s neergelegde pontonbrug in de Maas en dan op weg naar… de Via Gladiola! De Rijksweg en de Sint Annastraat zijn op deze dag omgedoopt en genoemd naar de bloem die velen ontvangen bij hun intocht, de gladiool.
Wist je dat Van oudsher deze Zuid-Afrikaanse zwaardlelie (ofwel gladiool) symbool staat voor kracht en overleving? Het Romeinse woord gladio betekent ‘zwaard’ en daarnaast is gladio de afkorting van gladiator: de vechter, de overlever en de held.
Dat past precies bij het profiel van de Boreeliaan!
Dit jaar waarschijnlijk geen bootje maar de pontonbrug ook voor Ronald van Dort; de safety car weerhoudt de snelle lopers te vroeg’ in Cuijk te verschijnen. Rond half zeven is de brug gesloten en hebben de burgemeesters van Cuijk en Middelaar deze officieel voor de deelnemers geopend.
Aan de overkant wacht de militaire detachementen de uitreiking van het vaantje voor het beste detachement van de Landmacht, Luchtmacht en Marine bij Charlemagne en daarna… zweven naar de Wedren op het applaus van de 100.000-en toeschouwers en bezoekers, achter de militaire muziek aan over de Via Gladiola
We wensen alle deelnemers en speciaal de ‘Boreelianen’ heel veel succes vandaag, het is nog maar een klein stukje want vanaf Cuijk wordt je door het publiek gedragen! 🥾💪🏅
Op vrijdagochtend, om even voor half zeven openden de burgemeesters van Land van Cuijk en van Mook en Middelaar midden op de tijdelijke brug de oeververbinding van Defensie door een touwtje stuk te slaan. De duizenden wandelaars kunnen droog naar de overkant en zich begeven naar de Via Gladiola waar honderdduizenden toeschouwers hun op staan te wachten. Bomvolle tribunes, rijen dik feestend publiek, overal dj’s, orkestjes en blaaskappelen en tienduizenden blije lopers met een gladiool in de hand. Wist je trouwens dat 101 Geniebataljon donderdag voor het eerst een nieuw soort drijvende brug in de Maas bij Cuijk heeft gelegd? Defensie heeft onlangs een nieuw systeem voor het bouwen van drijvende bruggen gekocht en dat wordt nu tijdens de 4Daagse uitgeprobeerd.
De kilometerslange Via Gladiola is één groot feest en de Vierdaagse deelnemers zijn het middelpunt. Op de Sint Annastraat worden ze gedragen door honderdduizend toeschouwers en marcheren ze op het ritme van de vele militaire fanfares of muziekkorpsen die meelopen richting de eindstreep. Ze vergeten hun blaren, de spierpijn en hoe ze soms hebben afgezien. Nu kan er weinig meer fout gaan, het 4Daagsekruisje is van hen!
De deelnemers kwamen vandaag door de prachtige Hatertse en Overasseltse Vennen richting de uiterwaarden van de Maas.
De rivier gaf hen prachtige vergezichten over de fraaie Kraaijenbergse Plassen. Liep men de 50? Dan deden ze drie provincies aan: Gelderland, Brabant en Limburg. Onderweg komen ze door de levendige dorpjes Linden, Mook, Molenhoek en Malden. Net als in Cuijk kregen ze er een voorproefje van de intocht in Nijmegen.
Het zit erop!
Om 8 uur zaten de diverse hulpposten al vol en waren knieklachten en blaren het gesprek; de kou in deze ochtend (7 graden, uitzonderlijk laag) en ook het warme asfalt van de afgelopen dagen hebben de wandelaars welvoegelijk parten gespeeld; er is dit jaar een record aan blaren behandeld. Zowel op de route als op tentenkamp Heumensoord.
Het is dus op de laatste dag wel doorwerken, voor de verzorgers maar ook voor de wandelaars zelf, ze hebben er voor moeten werken, dat kruisje is dik verdiend! Hier is het 4-Daagse motto gebleken: “Willen is kunnen!“
De eerste deelnemer van de Vierdaagse is rond 09.30 uur over de finishlijn in Nijmegen gekomen. Het gaat natuurlijk om regimentsgenoot rolstoeler Ronald van Dort. In 2018 en 2019 kwam hij ook al als allereerste over de finish. De eerste loper kwam ongeveer een half uur later aan. “Ik dacht heel lang dat ik niet de eerste was, want ik liep tussen mensen van het leger. Ik voelde me wel goed, had snelheid in de benen“, aldus de Brit Simon Brownlee tegen Omroep Gelderland.
De laatste loper die trachtte op tijd binnen te komen voor 18:00 uur was twee minuten te laat en kreeg uiteindelijk geen vierdaagse kruisje. Een bittere teleurstelling.
foto links: oud RA Johann finishte samen met zijn wandelgroep
Voor zover bij ons bekend hebben alle deelnemende regimentsgenoten de eindstreep weer gehad in Nijmegen en we feliciteren hen dan ook met deze geweldige prestatie.
Uiteindelijk blijkt dat om 18:00 uur 39.019 van de aangemelde 47.000 deelnemers voldaan hebben aan de reglementen en kregen zij het verdiende Vierdaagsekruis of een cijfer. Op vrijdag vielen nog 470 mensen uit of verschenen niet meer aan de start. Uiteindelijk bijna 8000 uitvallers (inclusief zij die niet gestart zijn)
Vrijwilligers van het Rode Kruis, die jaarlijks duizenden Vierdaagse-deelnemers helpen, voerden deze week 4445 blaarbehandelingen uit. Dit is los van alle behandelingen die op tentenkamp Heumensoord zijn uitgevoerd door het 60-koppige internationale behandelteam. Daarbij werden ‘flink meer’ blaren geprikt dan vorig jaar (1873), maar niet meer dan in 2019 (5804), meldt de hulporganisatie.
Volgens de vrijwilligers zijn de blaren extremer dan voorgaande jaren. ‘De blaren waren groter en lagen eerder open dan in andere jaren.’ Een eenduidige oorzaak kan de hulporganisatie niet aanwijzen. ‘Minder training, slecht schoeisel of natte sokken door de luchtvochtigheid kunnen oorzaken zijn voor hevige blaarvorming’, luidt het. Voor de hulpverlening bij de Rode Kruis-posten werden de afgelopen vier dagen de volgende materialen gebruikt: 13.000 bloedlancetten (om blaren te prikken), 26 kilometer Leukoplast-tape, 46 liter kamferspiritus (voeten schoonmaken), 31.600 gaasjes en 20 liter jodium.
77 nationaliteiten
Aan de 105de editie van de Vierdaagse namen 77 nationaliteiten deel. Dankzij een deelnemer uit Moldavië waren dit jaar alle Europese landen vertegenwoordigd. Voor het eerst deed ook een deelnemer uit Ecuador mee.
Het aantal burgerinschrijvingen bedroeg 40.778, het aantal militaire inschrijvingen 6222. Bij die laatste waren er 31 verschillende nationaliteiten en kwamen er 2183 uit Nederland, meldde de organisatie.
Alle cijfers en feiten van de 105e editie vind je hier. Foto’s bouw & proefsluiting pontonbrug.
De intocht van 2023 kun je hier terug zien en de Defensiekrant besteedde er ook aandacht aan.
Zet de 106e editie van de Nijmeegse Vierdaagse in 2024 alvast in je agenda: de 3e week van juli (De datum waarop de Nijmeegse Vierdaagse 2024 start is dinsdag 16 juli. De wandelmarsen eindigen op de Via Gladiola op vrijdag 19 juli 2024.)